SM berminat
dengan artikel berkenaan mengenai seorg lelaki berusia 40an yang mengahwini
seorang kanak-kanak perempuan berusia 12tahun yang didakwa telah dirogolnya…..ikuti
pembacaan dibawah yang agak menarik ini…
BEBERAPA
tahun dulu, saya menonton filem Osama tentang seorang kanak-kanak perempuan
miskin di Afghanistan yang terpaksa menyamar sebagai seorang lelaki supaya
boleh bekerja untuk menyara keluarganya. Cerita diakhiri dengan identiti budak
kecil itu diketahui lalu dipaksa kahwin dengan lelaki tua beristeri tiga.
Para
penonton, termasuk saya, merasa terobek-robek jiwa. Kalau boleh hendak minta
penulis dan pengarah filem agar tukar skrip dan mengakhirinya dengan happy
ending. Tapi, di situlah kekuatan filem itu. Ia menggugah kita bahawa realiti
kehidupan tidaklah semudah dan seindah seperti yang kita mahu.
Yang
sedihnya, kisah kahwin bawah umur seperti ini tidak lagi hanya berlaku di
Afghanistan, Saudi Arabia, Pakistan dan Bangladesh. Sekarang, sudah semakin
kedengaran ianya berlaku di negara kita, Malaysia sendiri.
Lepas Rogol dan nak tutup kes terus kahwin? di mana keadilan yang sebenar?
Saya telah
menulis tentang isu kahwin bawah umur Oktober tahun lepas, tapi saya tulis juga
lagi kerana ia masih berlaku. Sekarang terdapat satu lagi kes di Sabah. Riduan
Masmud, 40 tahun, yang didakwa merogol seorang budak berumur 12 tahun,
rupa-rupanya telah mengahwini mangsanya sebagai isteri kedua dengan keizinan
Mahkamah Syariah.
Bukankah
tiba masa untuk Malaysia tidak lagi terima kes-kes seperti ini dan pelaku salah
dijatuhkan hukuman di bawah undang-undang dan bukannya dibenarkan mengahwini
mangsanya yang masih lagi kanak-kanak?
Bukan faktor
agama
Masih ramai
yang berpegang pada “Islam membolehkan kahwin bawah umur, Aisyah pun kahwin
dengan Nabi s.a.w semasa beliau berusia 9 tahun”. Apa benar begitu? Dalam artikelnya di The
Star, Dr Wan Azhar Wan Ahmad, fellow kanan dan pengarah Pusat Kajian Syariah,
Undang-Undang dan Sains Politik di Ikim, telah menolak keras tanggapan bahawa
perkahwinan bawah umur adalah anjuran atau amalan Islam. Menurut beliau, tidak
ada nas atau dalil yang menyokongnya.
Dr Wan Azhar
menyokong pandangan sesetengah ulama yang berpendapat Aisyah berusia sekitar 17
tahun sewaktu berkahwin. Beliau juga merujuk pada surah An-Nisa 4:21, yang mana
Allah mengingatkan bahawa isteri berpegang kuat kepada perjanjian ataupun
kontrak perkahwinan yang dibuat bersama suaminya. Beliau berhujah bahawa
pastilah hanya wanita dewasa dan tidak mungkin kanak-kanak kecil yang mampu
memahami kandungan, makna dan kesan perjanjian perkahwinan tersebut.
Kanak-kanak
bukan saja tidak mempunyai kematangan yang mencukupi untuk memilih suami yang
sesuai, malah tidak akan mampu menegosiasikan haknya di dalam perkahwinan,
apatah lagi bila suaminya jauh lebih tua dari dirinya. Apalah anak kecil tahu
tentang kesihatan seksual dan reproduksi misalnya, apatah lagi, menegosiasikan
hak dan kedudukan sebagai isteri kedua? Justeru, saya menyokong penuh pendapat
Dr Wan Azhar bahawa amalan kahwin bawah umur sangat bertentangan dengan Islam
dan Al-Quran.
Seperti Dr
Wan Azhar, saya juga berpendapat bahawa ianya hanyalah produk budaya dan faktor
ekonomi, dan bukan faktor agama. Apakah anda kenal atau pernah dengar anak-anak
orang kaya di Malaysia ini yang telah dikahwinkan di usia 12 atau 13 tahun?
Mungkin tidak. Rata-rata kes kahwin bawah umur berlaku di kalangan keluarga
miskin. Jadi, salah satu cara membasmi amalan kahwin bawah umur ialah dengan
membasmi kemiskinan dan memastikan budak-budak perempuan mendapat pendidikan
yang tinggi. Pembasmian kahwin muda juga
dapat mengelakkan sebarang masalah kesihatan ataupun kematian akibat kehamilan
di usia terlalu muda.
Zaman Nabi
bukan zaman sekarang
Tidak
semestinya kalau sesuatu amalan itu berlaku di zaman Nabi s.a.w, maka kita pun
harus atau boleh meneruskan amalan itu. Perhambaan berlaku di zaman Nabi s.a.w.
namun kini, masyarakat dunia termasuk masyarakat Islam di Malaysia menolak dan
mengeji perhambaan. Orang Islam di Malaysia pun menerima bahawa perhambaan
bertentangan dengan hak asasi manusia.
Malaysia
juga telah berubah. Dulu, memang ada amalan perkahwinan bawah umur. Ibu saya
sendiri kahwin pada umur 14 tahun. Tetapi semakin Malaysia bertambah dewasa,
begitulah juga, umur perkahwinan turut semakin di peringkat dewasa. Ibu-ibu
yang dulu kahwin muda tidak mahu anak-anaknya dikahwinkan di usia muda seperti
mereka.
Trend dan pemikiran
masyarakat Malaysia telah pun berubah. Namun, mengapa ada sesetengah pihak,
teutamanya golongan agamawan, yang hendak mempertahankan amalan kahwin bawah
umur? Kenapa sukar untuk masyarakat Islam mengambil pendirian bahawa kahwin
bawah umur, memukul isteri dan poligami tidak boleh lagi diterima?
Jangan
hipokrit
Rakyat
Malaysia mahukan sistem demokrasi, menolak diktator dan autokrasi. Tidak ada
siapa yang suka dianiaya atau ditindas, dan semua mahukan mutu hidup yang lebih
baik. Semua tidak mahukan kekerasan, keganasan dan penindasan dilakukan
terhadap dirinya.
Jadi, kita
usah hipokrit. Kalau kita mahukan demokrasi dan keadilan, tidak mahu ditindas,
dianiaya atau dikasari oleh sesiapapun termasuk oleh negara, maka sewajarnya
kita juga harus menolak sebarang bentuk penganiayaan atau keganasan terutamanya
terhadap kanak-kanak dan perempuan. Mengahwinkan kanak-kanak, memukul isteri
dan mempoligamikan wanita juga merupakan suatu bentuk penganiayaan, kekerasan
dan pelanggaran hak manusia.
Bagi umat
Islam, mereka bangga bila mengatakan Islam agama yang membawa kebaikan dan
boleh menyelesaikan sebarang masalah di dunia. Seharusnya memang begitu.
Kebanyakan agama juga menganjurkan kebaikan. Tapi bila berhadapan dengan
masalah di dalam masyarakat, tidak ramai agamawan yang dapat menawarkan
penyelesaian dengan baik dan komprehensif. Mereka lebih berusaha menguasai ilmu
tentang ketuhanan akan tetapi gagal menguasai ilmu tentang kemanusiaan dan juga
konsep kenegaraan di era dunia moden.
Agamawan
lupa bahawa antara tujuan agama ialah untuk memberi pencerahan dan keadilan
pada manusia. Bukankah orang Islam juga yang kata Islam itu agama ad-deen,
agama yang mencakupi segala aspek kehidupan dan yang relevan untuk semua zaman?
Rogol
berkanun dan poligami
Kes Riduan
Masmud ini bukan setakat kes kahwin bawah umur tetapi juga kes jenayah
statutory rape terhadap budak perempuan berusia 12 tahun 6 bulan. Walaupun katakanlah kanak-kanak itu
menyetujui hubungan seks itu, dan walaupun keluarga kanak-kanak itu telah
menarik balik dakwaan rogol tersebut, namun pihak berkuasa tetap harus mendakwa
Riduan kerana kanak-kanak itu masih di bawah umur 16 tahun.
Namun,
istilah statutory rape tidak wujud dalam perundangan syariah atau dalam fiqah.
Malahan, enakmen hudud PAS Kelantan dan Terengganu menyenaraikan jenayah rogol
pun di bawah kategori zina. Bagi kes seperti ini, sistem perundangan syariah
lebih bertumpu pada zina, pengesahan pernikahan dan juga poligami.
Percanggahan
antara bidangkuasa dan system perundangan syariah dan sivil boleh wujud jika
pihak-pihak berkaitan tidak jelas antara zina dan rogol. Selain isu statutory
rape, isu incest iaini hubungan seks antara muhrim, seperti bapa merogol anak,
juga tidak boleh sama sekali dikategorikan sebagai zina. Jika jenayah rogol,
hanya lelaki yang akan dihukum sedangkan jika zina, perempuan yang menjadi
mangsa itu pun akan dikenakan hukuman juga.
Saya
mengucapkan tahniah pada beberapa pemimpin seperti Datuk Jainab Ahmad yang
telah lantang dan tegas dalam memastikan keadilan terlaksana dalam kes ini.
Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail juga menyatakan bahawa kes terhadap
Riduan akan diteruskan, dan telah meminta Badan Pencegah Rasuah membuat
siasatan kemungkinan berlakunya jenayah rasuah dari pemberian RM5,000 pada bapa
kanak-kanak perempuan tersebut. Lim Guan Eng juga telah menyatakan bahawa
pesalah rogol berkanun tidak patut lari dari hukuman dengan mengahwini
kanak-kanak tersebut.
Namun,
siasatan juga sepatutnya dibuat terhadap tindakan Mahkamah Syariah yang telah
mengesahkan pernikahan Riduan dengan kanak-kanak itu dalam waktu yang sangat
singkat (tidak sampai 10 hari). Apatah lagi memandangkan kanak-kanak itu
dijadikan isteri kedua iaitu dipoligamikan dan adanya kemungkinan pemohon,
iaitu Riduan, boleh dikenakan hukuman atas kesalahan rogol berkanun.
Kata mesti
dikota
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
SaLam SeMua KeKawaN YaNg RaJIn NaK KOMen Kat BloG Gua Neh..KoMenler Kaw..Kaw..PunYer..GuA TalAk KesaH Oooo..Tp If Pas Neh adeR YanG KeNa MeraNgkaK NaEk MahKaMah JanGan MiNTak ToloNg GuA..TerIma KasIh...