Isnin, 15 Ogos 2011


Isu Gereja DUMC : Orang Islam dihina daLam Artikel Akhbar Cina Ini!



Inilah masaalahnya apabila negara mempunyai warganegara yang bangang dan tidak peka kepada sensitiviti agama Islam di negara ini.

Selain daripada ahli-ahli politik DAP, timbalan editor Akhbar Cina Sin Chew Daily, Lim Swee Guan adalah salah seorang daripadanya.
 

Mereka fikir mereka boleh hina dan perlekehkan organisasi yang menjaga hal ehwal agama Islam tanpa memikirkan masaalah yang akan timbul dek keceluparan mulut akhbar Cina itu. 

Mereka fikir mereka kebal memijak-mijak sedemikian rupa dan terlepas dari dilabelkan sebagai rasis dan pihak yang buta mata serta terlalu bodoh untuk memahami isu gereja DUMC!
 

MiM memang marah kerana timbalan editor tersebut telah menulis satu artikel yang berbau rasis dan boleh mengapi-apikan kebencian yang amat sangat terhadap agama suci Islam.

Beliau ternyata menulis mengikut emosi tetapi tidak mahu merujuk kepada bukti-bukti yang sangat jelas ketika insiden JAIS memasuki gereja 'haram' DUMC.
 Di antara keceluparan mulut editor Cina tersebut :-

1. Jika jabatan itu dan Hasan tidak dikawal, mungkin perbuatan menggeledah dan memecah masuk majlis jamuan makan malam anjuran gereja-gereja akan berlarutan dan berulang.
Kenyataan di atas sungguh biadap sekali. Apakah timbalan editor akhbar Cina itu tidak tahu bahawa JAIS mempunyai protokol dan enakmen-enakmen yang perlu diikuti dan juga mesti dipatuhi oleh seluruh rakyat Selangor tidak kira bangsa atau agama?

Malah, kenyataan Lim Swee Guan iaitu 'memecah masuk majlis' ternyata berbau pembohongan kerana tiada sebarang 'pecah masuk majlis' yang berlaku.

Fakta menunjukkan bahawa pihak JAIS dan polis terpaksa menunggu kira-kira 20 minit diluar legar dewan sebelum dibenarkan masuk ke dalam dewan!


2. Rekod lampau JAIS dan Hasan juga bukannya begitu baik. Sebelum ini, jabatan itu pernah mengharamkan penjualan arak di kedai-kedai serbaguna di kawasan Shah Alam. Ia turut melarang pengambilan pekerja-pekerja Islam bekerja di tempat-tempat hiburan yang menjual arak dan melakukan tangkapan terhadap pasangan yang meraikan Hari Kekasih.


3. Besar kemungkinan kerajaan negeri sudah tidak dapat mengawal Hasan lagi. Dengan itu, jawatan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu dan Kemudahan Awam Selangor yang disandang beliau perlu ditarik balik.Bagaimanapun tindakan itu masih tidak mencukupi, sepatutnya beliau tidak lagi dilantik sebagai Exco.
Adalah kurang ajar apabila timbalan editor akhbar Cina itu menuduh jabatan hal ehwal Islam mempunyai rekod yang TIDAK BAIK hanya kerana membongkar muslihat pihak tertentu memurtadkan orang Islam atau pun merampas arak.

Dan yang paling menyakitkan hati MiM sebagai seorang Islam ialah kenyataan timbalan editor Sin Chew Daily di bawah :-

4. Kita juga berharap pegawai-pegawai agama diberi latihan semula supaya mereka memahami perbezaan antara aktiviti penyebaran agama dan kegiatan amal di gereja.
Pegawai-pegawai agama Islam di beri latihan semula?

Siapalah orang Cina bernama Lim Swee Guan yang mahu untuk menegur tahap pemahaman agama seseorang Islam itu?
Sudahlah bukan orang Islam dan tidak arif dari segi ajaran Islam, timbalan editor akhbar Cina ada hati untuk menegur! Sungguh kurang ajar! 
Malah, MiM berasa amat biadap apabila beliau menilai seseorang pegawai Islam hanya berlandaskan kepada laporan berita yang superficial tentang isu gereja DUMC.


Sebagai buktinya, sila baca kenyataan bodoh editor itu :-

Sepatutnya, bukan penganut Kristian dibenarkan menghadiri aktiviti amal dan program ditaja pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di gereja bagi mewujudkan perasaan saling faham memahami antara berlainan agama.
Kita tidak ada masaalah dengan bukan penganut Kristian menghadiri program NGO di gereja tetapi kita akan marah dan pihak berkuasa wajib siasat jika aktiviti tersebut menyalahi enakmen Syariah dan memurtadkan Islam! 
Bukti-bukti tentang kesangsian aktiviti di gereja DUMC sangat nyata. Kepada timbalan editor Sin Chew Daily, buka mata anda luas-luas dan perhatikan bukti-bukti di bawah.



Kepada Lim Swee Guan, timbalan editor Sin Chew Daily dan yang lain, jangan hanya pandai menyusun kata-kata tetapi buruk dan terima padahnya kerana kesumat menghina Islam di negara ini!

Kita tunggu apakah respons orang Islam terhadap artikel bodoh timbalan editor Sin Chew Daily itu? Demonstrasi depan pejabat akhbar tersebut? Memorandum menuntut Sin Chew Daily minta maaf oleh staf-staf JAIS? - SumBer blog Mim

Note:

SEMERAHCILI! RASA kaum2 lahanat neh lagi rasis dr org melayu...Bukti Depan Mata Beb!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SaLam SeMua KeKawaN YaNg RaJIn NaK KOMen Kat BloG Gua Neh..KoMenler Kaw..Kaw..PunYer..GuA TalAk KesaH Oooo..Tp If Pas Neh adeR YanG KeNa MeraNgkaK NaEk MahKaMah JanGan MiNTak ToloNg GuA..TerIma KasIh...