Khamis, 16 Jun 2011

Amalan Mogok Hanya Membebankan Semua Pihak

Kebanyakan para peniaga ikan tidak menjual hasil tangkapan laut setelah bekalan tersebut berkurangan akibat nelayan melancarkan mogok ketika tinjauan fotoBERNAMA di Pasar Besar Kuantan baru2 nie.

Pendapat SemerahCili!, amalan mogok yang dilancarkan oleh para nelayan selama tiga hari berturut-turut selepas tidak berspuas hati dengan tindakan kerajaan menarik subsidi minyak diesel kepada nelayan laut dalam adalah dilihat satu tindakan tidak bijak. Ini, kerana pelbagai implikasi buruk kesan daripada mogok berkenaan.

Beberapa yang semerahcili! dengar, segelintir para nelayan menjual minyak bersubsidi dengan harga mahal di tengah2 laut kepada pihak asing dan mengaut keuntungan berlipat ganda dan menyebabkan kerajaan mengalami kerugian saban tahun. Ini antara faktor2 mengapa subsidi minyak dikurangkan kepada nelayan uyang menggunakan bot C2...

Apabila para nelayan menjalankan mogok, sekaligus menybabkan kekurangan ikan dan menyebakan harga ikan melambung tinggi dan menyusahkan ramai pihak khususnya para pembeli....kita semua perlu melihat semua ini di perspektif positif..kerajaan telah mengkaji terlebih dahulu setiap tindakan..bukannya mahu melihat rakyat derita....subsidi kerajaan tidak bersifat kekal..ia berubah-rubah mengikut keadaan..rakyat perlu paham mengenai ekonomi yang sentiasa ada pasang surutnya....

semerahcili!, mengaharapkan masalah para nelayan ini dpt diselesaikan dengan kadar segera.......





Sahih Ke Cerita nie!

Kementerian Pelancongan di dalam jawapan lisan di Parlimen memaklumkan bahawa pihaknya memperuntukkan RM1.8juta utk 3 tahun (2011-2013) bagi mempromosikan Malaysia melalui laman sosial Facebook.

Semerahcili! yang kurang arif mengenai aplikasi facebook atau ada sesuatu yang tidak kena dengan peruntukkan sebanyak itu sedangkan kita semua makluman untuk membuka akaun facebook adalah percuma.

Kemungkinan ada beberapa software atau aplikasi sistem keselamatan yang diguna pakai sehingga menyebabkan perlu menggunakan peruntukkan sebesar itu barangkali.  
Dengan semua yang berciri 'template design' di Facebook aplikasi apakah yang ditokok tambah oleh Kementerian Pelancongan untuk merekabentuk laman Facebook kementerian tersebut?Adkah Facebook milik kementerian ini memiliki beberapa keistimewaan berbanding akaun FB yang disediakan percuma kpd orang awam.

Sesungguhnya, perkara-perkara beginilah yang dengan mudah merobek kepercayaan rakyat kepada kerajaan.

Kita mohon kepada Kementerian Pelancongan untuk menjelaskan justifikasi dan logik berhubung peruntukan yang dimaksudkan.

Sesiapa yang arif berhubung Facebook, mohon jelaskan pada simerahcili! tentang di mana logiknya peruntukan sebesar ini untuk mengendalikan Facebook agar orang ramai mendapat maklumat yang jelas dan tidak menimbulkan salah faham kepada kementerian berkenaan.

Terima Kasih....