Khamis, 5 September 2013

Saranan Zahid Perluaskan Kuasa Polis Harus Dipuji

Oleh Ahmad Suffian

Baru-baru ini Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi telah mengumumkan bahawa Akta Pencegahan Jenayah 1959 akan digubal semula untuk memperkasakan PDRM dalam menangani jenayah yang semakin meningkat di Malaysia.


Perkara ini harus disambut baik oleh seluruh rakyat Malaysia kerana ianya akan memudahkan dan mempercepatkan kerja penyiasatan dan pendakwaan kes-kes jenayah yang semakin meruncing.

Hampir setiap hari kita disajikan dengan kes-kes jenayah yang seharusnya tidak patut ada di negara semaaju Malaysia.

Umum mengetahui bahawa pihak polis dikritik hebat oleh pembangkang, kononya atas dasar hak asasi manusia. Namun begitu, hak asasi yang diperjuangkan oleh pembangkang nampaknya lebih memihak kepada penjenayah berbanding mangsa. Sekalipun telah terbukti seseorang itu merupakan penjenayah ataupun ahli sindiket, pihak pembangkang nampaknya senang untuk membela mereka.

Pembelaan dan perjuangan untuk mengukuhkan jenayah di Malaysia adalah disebabkan oleh kerakusan pihak pembangkang yang mahukan sokongan politik dari kaum minoriti. Ia telah menyebabkan ramai penjenayah bukan Melayu dinaik taraf sebagai wira di pihak pembangkang. Pihak kerajaan pula dilihat sebagai musuh kepada kaum minoriti kerana dengan mengambil tindakan tegas kepada semua golongan penjenayah tanpa mengikut ras bangsa atau agama.



***Pendapat SM eloklah jikalau pihak PDRM memperkasakan jabatan masing-masing sbb semakin hari semakin imej PDRM tercalar kerana kelakuan anggota masing-masing....

Ini akan memberi kepercayaan kpd rakyat bahawa PDRM ini jelas kewibawaannya....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SaLam SeMua KeKawaN YaNg RaJIn NaK KOMen Kat BloG Gua Neh..KoMenler Kaw..Kaw..PunYer..GuA TalAk KesaH Oooo..Tp If Pas Neh adeR YanG KeNa MeraNgkaK NaEk MahKaMah JanGan MiNTak ToloNg GuA..TerIma KasIh...