Khamis, 7 Mac 2013

TEKTIK KOTOR GENCATAN SENJATA - PENGGANAS SULTAN SULU



Taktik gencatan senjata atau menyerah diri merupakan pencetus kepada serangan oleh pasukan keselamatan Malaysia terhadap lanun-lanun tersebut. Pada Jumaat 1 Mac 2013, terpedaya dengan taktik bendera putih yang dikibarkan oleh lanun-lanun Sulu di Kampung Tandou, dua orang anggota pasukan keselamatan Malaysia telah ditembak sehingga mati. Begitu juga dengan pada Sabtu 2 Mac 2013, terpedaya dengan maklumat kononnya lanun-lanun Sulu mahu berunding di sebuah rumah di Semporna, enam orang anggota polis dibunuh menerusi serangan hendap.

Lanun-lanun Sulu itu telah mengeluarkan kenyataan bahawa mereka akan mengerahkan 10,000 lanun dari kepulauan Sulu yang merupakan pengikut Jamalul Kiram untuk melakukan serangan terhadap Malaysia. Agak menarik apabila jurucakap Jamalul Kiram III mengeluarkan kenyataan kononnya, mereka ingin melakukan gencatan senjata dan berharap Malaysia juga melakukan perkara yang sama. Kononnya untuk mengelak daripada pertumpahan darah yang lebih besar. 

Berdasarkan kepada tipu perdaya mereka sebelum ini, sewajarnya pihak berkuasa Malaysia tidak melayan sebarang tuntutan daripada penceroboh-penceroboh tersebut. Mereka perlu dibantai habis-habisan. Pada masa yang sama, sempadan negara juga perlu diperkemaskan kawalannya. Sekarang ini pun, lanun-lanun Sulu mula menanggalkan pakaian di tubuh mereka dan menyembunyikan senjata untuk menyamar sebagai penduduk tempatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SaLam SeMua KeKawaN YaNg RaJIn NaK KOMen Kat BloG Gua Neh..KoMenler Kaw..Kaw..PunYer..GuA TalAk KesaH Oooo..Tp If Pas Neh adeR YanG KeNa MeraNgkaK NaEk MahKaMah JanGan MiNTak ToloNg GuA..TerIma KasIh...