Isnin, 6 Mei 2013

PRU-13: Kali ini Tsunami kaum cina melanda BN- Untuk kali kedua BN gagal raih kuasa 2/3




SECARA keseluruhan BN menang 133 kerusi parlimen, kurang 7 kerusi berbanding PRU-12. Ramalan awal, BN akan menang antara 122-123 kerusi.

Disebabkan tsunami kaum cina, maka BN menrima jumlah kerusi terburuk dalam sejarah pilihanraya negara. Untuk kedua kalinya, BN tidak mampu menang kuasa 2/3 di dewan rakyat.

Pada Pru-12 lalu, selepas sahaja keputusan diketahui, maka berlaku desakan pengunduran diri Perdana Menteri, namun pada kali ini, walaupun keputusan yang diperolehi Bn lebih buruk berbanding tahun 2008, namun belum ada suara-suara sumbang meminta Perdana Menteri mengundurkan diri.

Perkara ini disebabkan, para penyokong BN sudah meramal daripada awal, bahawa kaum cina tidak menyokong Bn, atas sebab itu sukar mendapat kuasa 2/3.

Pada PRU-13 ini, MCA menerima tamparan hebat, apabila hanya menang 6 kerusi daripada 15 kerusi yang dimenagi tahun 2008; manakala Gerakan hanya menang satu kerusi parlimen. Manakala di Sarawak, calon-calon BN yang diwakili parti berasaskan kaum cina, kalah teruk. Di sabah pula, selain penolakan kaum cina terhadap calon-calon Bn daripada parti berasas kaum cina, Parti Upko dan PBS berasaskan kaum KDM juga mengalami tempias kekalahan.

Jika pada PRU-12, dua Presiden komponen parti BN mengalamai kekalahan, pada PRU-13 juga dua Presiden Komponen parti mengalami kekalahan, iaitu Presdien Upko dan Presiden LDP.

Pada PRU-13 ini, nampaknya sokongan kaum melayu terhadap Umno kembali pulih di Semenanjung, apabila Umno berjaya menambah 15 kerusi Parlimen, walaupun kalah di dua kerusi tradisinya- Batu Pahat di Johor dan Bukit Katil di Melaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SaLam SeMua KeKawaN YaNg RaJIn NaK KOMen Kat BloG Gua Neh..KoMenler Kaw..Kaw..PunYer..GuA TalAk KesaH Oooo..Tp If Pas Neh adeR YanG KeNa MeraNgkaK NaEk MahKaMah JanGan MiNTak ToloNg GuA..TerIma KasIh...