Rabu, 27 Julai 2011


MELAYU ATAU LAYU?
SEMERAHCILI!
MELAYU, MELAYAU ATAU TERUS LAYU???


Semangat mahu terus hidup dengan prinsip dan berdaya maju semakin hilang dek krn terlalu asyik dibuai dengan keistimewaan hak2 orang Melayu itu sendiri!


Adakah saranan ini betul2 diikuti atau hanya memandang 'sebelah mata sahaja???


Semangat berdaya saing sentiasa mahu kehadapan dalam perkara kebaikan pasti mengembalikan Rahsia Kejayaan Melayu seperti yg ada pd hati para perjuang terdahulu!
Melayu gah! Takkan Melayu Hilang Di Dunia? Melayu Tetap Di hadapan? MELAYU…MELAYU..MELAYU….adakah nama sesebuah bangsa terlalu penting atau prinsip, perjuangan dan budaya yang berdaya saing sebagai kayu pengukur sesebuah bangsa perlu dititik beratkan!.
Sekiranya, hak-hak dan kewajipan orang-orang Melayu ini tidak diwujudkan di dalam perlembagaan apakah yang akan terjadi kepada orang Melayu ketika ini adakah lebih maju dari pelbagai aspek dari kalangan bangsa yang lain atau terlalu mundur kerana bangsa Melayu itu terlalu lemah dalam berdaya saing.
Setiap orang di Tanah Melayu mempunyai hak-hak dan kewajipan yang sama namun, rakyat yang berketurunan Melayu mempunyai hak keistimewaan berbanding bangsa lain di Tanah bertuah ini!. Hak-hak dan keistimewaan ini bukan perkara baru tetapi telah termenterai sejak Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 lagi dan diamalkan di negeri2 melayu yang tidak bersekutu sebelum perang.
Di bawah ini adalah senarai Hak2 Untuk MELAYU yang diberikan tetapi Persoalan BESAR sehingga kini yang menjadi tanda Tanya adakah ini masih MEALAYU yang PUNYA???
1.      Tanah untuk Orang Melayu
Hak2 untuk orang Melayu mendapat tanah dengan kebenaran oleh oleh Kerajaan Negeri

~~~ Kerajaan negeri berhak membuka tanah dibawah kawal-selia kerajaan negeri tetapi adakah kini masyarakat Melayu punya tanah seluas beribu2 ekar??? Apa yang orang Melayu buat yg satu ketika dulu punya tanah abih dijual kerana duit, kerana tamak, kerana mahu cepat kaya..berfikiran singkat! Akhirnya tanah yang ada digadai, duit abis, badan tergadai….(org2 tue kater)

2.      Jawatan dalam Sektor Kerajaan
Jawatan2 kanan dalam kerajaan persekutuan tanah Melayu, mestilah diperuntukkan pada nisbah yang tertentu untuk orang Melayu dan orang bukan Melayu.

~~~ Adkah krn tahu yang sektor kerajaan ini orang Melayu senang nak dapat menyebabkan tiada sikap DAYA SAING…apabila sudah mendapat kerja kerajaan pula buat kerja sambil lewa..sifat malas menguasai diri..tiada usaha untuk meningkatkan kredibiliti pekerjaan sambil melambat2kan urusan kerja mengikut sukaHATI sendiri..berbeza dengan bangsa lain yang kita lihat hari ini kebanyakkannya ‘Workaholic’ dan sentiasa berdaya saing untuk maju dr pelbagai aspek!

3.      Peruntukkan Biasiswa
Peruntukan biasiswa atau bantuan yang lebih banyak untuk kepada penuntut2 Melayu daripada penuntut bukan Melayu

~~~ Sikap Malas Belajar! Apabila tahu MELAYU diberi hak keistimewaan dan senang memperolehi biasiswa menyebabkan ada yang mendabik dada bangga memiliki keistimewaan berkenaan…apabila sudah terima tidak tahu hargai, hanya tahu merungut sekiranya tidak dapat bantuan dr kerajaan…sudah abis belajar berkhidmat dengan negara luar krn memikirkan DUIT semata2 bukannya mahu membalas kebaikan negara yang telah membantu memberikan tajaan selama ini. Ini MELAYU?? Yea!!!

4.      Bantuan Ekonomi
Peraturan hendaklah dibuat untuk membolehkan orang Melayu mendapat lesen2 atau kebenaran tertentu bagi membolehkan mereka menjalankan aktiviti perusahaan dan aktiviti2 ekonomi lain.

~~~ Siapakah yang memegang Ekonomi negara kita ketika ini? Bangsa Melayukah yang menopoli kadar perniagaan, kedai2, restoran, gudang dan sebagainya? Jawapannya Tanya diri sendiri…Kemungkinan besar Bangsa MELAYU yang sering diberi layanan sangat istimewa, di manjai sehingga lemak dan tak tahu berdikari menyebabkan bangsa MELAYU ketika ini tenat dr semua segi!

Apakah yang terjadi kepada masyarakat Melayu ketika ini? Maju? Seiring dengan bangsa lain yang ada di negara ini? Dr aspek kaca mata seperti tiada apa yang berlaku kepada Bangsa Melayu ketika ini..tetapi apabila dikaji dan diteliti pelbagai kemusnahan sedang rancak berjalan….Bangsa Melayu kini kian mundur..tiada berdaya saing…masalah social yang melibatkan org2 melayu khususnya belia2 yang sepatutnya menjadi pelapis negara hancur!! Hancur!! dan terus hancur dengan segala KEISTIMEWAAN yang diberikan selama ini!

Wahai Bani MELAYU…adakah sudah tiada perjuangan dalam diri kamu lagi? Adakah tiada lagi keinginan untuk terus kehadapan seperti perjuang2 dahulu yang mempertaruhkan nyawa demi negara? Adakah kamu semua sudah mati kerana terlalu kaya ataupun miskin? Adakah sudah lupa janji2 yang ditaburkan kepada nenek moyang untuk terus maju dalam pelbagai bidang?

BANGKITLAH WAHAI BANI MELAYU…berubahlah demi nama AGAMA, BANGSA DAN NEGARA yang tercinta ini……….




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SaLam SeMua KeKawaN YaNg RaJIn NaK KOMen Kat BloG Gua Neh..KoMenler Kaw..Kaw..PunYer..GuA TalAk KesaH Oooo..Tp If Pas Neh adeR YanG KeNa MeraNgkaK NaEk MahKaMah JanGan MiNTak ToloNg GuA..TerIma KasIh...